Naar de inhoud springen

Koolhydraatarm eten, iets voor jou?

Low-carb eten is een grote trend de laatste tijd. Eten zonder al te veel koolhydraten dus. Er worden vraagtekens bij gezet, het wordt opgehemeld. Maar wat houdt het nou eigenlijk in en wat betekent het voor je lichaam?

Low-carb eten betekent dat je weinig koolhydraten eet. Helemaal geen koolhydraten is praktisch onmogelijk. Dat weten mensen met T1D als geen ander. Koolhydraten zitten in koek, snoep, fruit, maar ook in groente en zuivel. Overal moet voor gebolust worden. Iemand die weinig koolhydraten eet schrapt over het algemeen koek en snoep, brood, aardappelen, pasta, rijst, et cetera. Wat overblijft is vooral groente, vlees, kaas, noten, eieren en eventueel zuivel en fruit.

Wat betekent dat nou voor je lichaam?

In mijn vorige column schreef ik dat koolhydraten de energiebron van je lichaam zijn. In afwezigheid van koolhydraten moet je lichaam dus ergens anders energie uit halen. Hiervoor worden de vetreserves in het lichaam gebruikt. Dat is op zich natuurlijk niet verkeerd. Het is alleen wel zo dat je voeding, op het moment dat je geen koolhydraten meer eet, vooral uit vetten en eiwitten bestaat. In mijn vorige column vertelde ik ook dat vet meer kilocalorieën bevat dan koolhydraten, dus als je evenveel ‘gram’ vet als koolhydraten eet, krijg je wel veel meer calorieën binnen. Daarnaast zijn er verschillende soorten vetten, die niet allemaal even gezond zijn. Als je het kleine beetje volkorenpasta dat je normaal eet vervangt door een speklap van een halve kilo, kun je er natuurlijk vraagtekens bij zetten of dat gezonder is of niet.

Wat betekent het bij T1D?

Koolhydraatarm eten wordt als eerste maatregel aanbevolen bij type 2 diabetes. Niet zo gek, want als je lichaam niet voldoende insuline meer kan aanmaken voor alle koolhydraten die je binnen krijgt, en je die hoeveelheid verminderd, heeft dat een positieve uitwerking op je bloedglucosewaarde.

Bij T1D betekent het over het algemeen dat je minder insuline nodig zal hebben omdat je simpelweg minder koolhydraten binnen krijgt. Aangezien insuline een dikmakend hormoon is, wordt niet alleen je vetreserve aangesproken voor verbranding, maar krijg je ook nog eens minder van dat hormoon binnen. Houd er wel rekening mee dat vet (denk aan het effect op je bloedsuiker van bijvoorbeeld pizza en patat) ook weer een bepaald effect heeft op je bloedsuikerspiegel en dat je dus misschien anders moet gaan bolussen voor je voeding.

Werkt een koolhydraatarm-dieet voor mij?

Dat ligt aan jezelf. Toen ik mijn misdiagnose van type 2 kreeg ben ik koolhydraatarm gaan eten, maar op een gegeven moment hield ik dat niet goed meer vol. Ik wilde af en toe ook gewoon een keer lasagne kunnen eten en ik haalde niet genoeg vitaminen uit mijn voeding zonder fruit. Als jij daarnaast niet van kaas en noten houdt en allergisch bent voor eieren worden je keuzes in koolhydraatarme voeding wel heel erg beperkt. Daarbij komt ook de cruciale vraag die bij ieder ‘dieet’ moet worden gesteld: houd je het vol? Als je een jaar low-carb gaat eten en daarna weer ‘normaal’ gaat eten, is het jojo-effect bijna gegarandeerd. Het is het belangrijkst dat je iets vindt wat voor jou werkt.

Meer weten?

Bekende low-carb diëten zijn het Atkins dieet, ketogenisch dieet en het South Beach Dieet. Paleo en Whole 30 zijn niet noodzakelijk low-carb, maar kun je wel op die manier aanpassen.

Bronnen: ‘Gezonde Voeding’ van Mirella Dresch, www.blijfopgewicht.nl en www.nieuwsvoordietisten.nl