Column Sanne – Uitleesstruggles

Het klonk geweldig: niet meer op mijn kop krijgen in het ziekenhuis omdat ik alweer het diabetesdagboekje was kwijtgeraakt/niet had bijgehouden/bewust de vuilnisbak in had gekieperd.Bij de insulinepomp zat namelijk een- volgens mijn diabetesverpleegkundige- “prachtig”, “superhandig” en vooral “heel eenvoudig in het gebruik”- uitleesprogramma. Helaas viel dit grof tegen.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar vanaf dag één ben ik verzeild geraakt in een eeuwigdurende veldslag met Carelink als opponent. Elke twee weken strijden we actief, waarna we ons beiden terugtrekken in onze loopgraven om strategieën te plotten voor de eerstvolgende confrontatie. Op dit moment staat het 20-1 voor Carelink.
Eerlijk is eerlijk, Carelink is deze oorlog niet begonnen. Door het mij in eerste instantie onmogelijk te maken een account aan te maken, liet het al weten dat het een oneerlijke strijd zou worden. Koppig als ik ben belde ik toch Medtronic op om alsnog aan dit duel te beginnen.
Vanaf dat moment regende het aanvallen. Carelink verschool zich door alleen maar te werken op Internet Explorer om mij vervolgens in de rug aan te vallen met een verstoorde communicatie tussen mijn pomp en mijn meter. Als klap op de vuurpijl stapte ik op een wachttijd van vijf minuten om de gegevens over te brengen naar de computer. Dit liet mij enigszins gedesoriënteerd achter: gezien ik in drie seconden videoverbinding kan maken met iemand aan de andere kant van de wereld had ik dit niet zien aankomen.
Ik sloeg terug door een wachtwoord met interpunctie te kiezen, zodat het diabetesteam gedwongen werd dit éindelijk een keer te gebruiken. Maar Carelink nam wraak en rustte hen uit met software waarop veel mooiere en vooral veel overzichtelijkere schema’s beschikbaar zijn dan op het programma voor thuisgebruik. En om er nog een schepje bovenop te doen kon ik dat betere programma helemaal nergens downloaden.
Maar omdat één van de voorwaarden om een CGM te mogen gebruiken was dat ik braaf mijn pomp zou uitlezen, zodat ik vooral niet meer zelf aan mijn instellingen ga klooien (“je bent stronteigenwijs jongedame en je hebt wel gelijk, maar denk je niet ook dat ik meer weet dan jij?”, aldus de kinderarts, elke afspraak) als het volgens mijn eigen -bizar strakke- maatstaven niet goed gaat ben ik niet van plan mij over te geven. Daarvoor biedt de CGM te veel voordelen. Dus bring it on, Carelink!