Nieuwtjes van bedrijven tijdens het allereerste ééndiabetes bloggersevent

Bloggers, bedrijven, pepernoten en de intocht van Sinterklaas op de achtergrond; het was gezellig in de werfkelder van de Kargadoor in Utrecht. Het allereerste ééndiabetes bloggers event is een feit.
Voor iedereen die het evenement heeft gemist, een sfeertekening van de middag. En de nieuwtjes!
Michel van Kats van contentbureau.nl beet het spits af. In zijn presentatie besprak hij acht kenmerken van een goede blog. Zeer nuttige tips voor de aanwezige bloggers; hoe kies je het juiste onderwerp, wat is een goede titel en hoe pak je iemand helemaal in met een fantastische eerste zin? Focus houden is belangrijk, het juiste taalgebruik en een spetterend einde. Het lijkt zo simpel, je verhaal opschrijven, maar er komt toch nog best wat techniek aan te pas.
Daarna was het de beurt aan de bedrijven. Vertegenwoordigers van Medtronic, Roche, Abbott, Ypsomed/Mylife, ViCentra, Ascencia en BD hadden allemaal vijf minuten de tijd om een leuk nieuwtje aan de aanwezige bloggers te pitchen. Vijf minuten, we hadden er speciaal een mooie groene kookwekker voor gekocht. Om ze een beetje te pesten.
Maar nu, de nieuwtjes!
BD – Lipohypertrofie
Eric van Bel van BD beet het spits af. BD gaat zich de komende tijd richten op lypohypertrofie, ofwel spuitplekken. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en op basis daarvan gaan de richtlijnen voor spuiten en infusiesets de komende tijd veranderen. Dit doet BD via Fitter en in samenwerking met de Nederlandse vereniging voor diabetesverpleegkundigen (EADV). De absorptie van insuline die ingespoten is in een spuitplek is dermate slecht, dat wanneer we dit aanpakken we in Nederland per dag zo’n 18 liter insuline kunnen besparen. Dat kwam wel even binnen. BD is er van overtuigd dat kleine veranderingen, een groot klinisch verschil kunnen maken. Meer nieuws volgt!
Abbott – LibreLinkUp
John Kooijman van Abbott vertelt over de nieuwe app LibreLinkUp, die afgelopen week geïntroduceerd is in de Nederlandse app stores. Deze app werkt samen met de LibreLink app, de Android app waarmee je de Freestyle Libre sensor met je telefoon kunt scannen (lees daar hier meer over). Elke keer dat je scant met de app, wordt er een bericht gestuurd naar de mensen waarmee je je bloedsuikergegevens deelt via de LibreLinkUp. Ouders bijvoorbeeld kunnen op deze manier met hun kind op school meekijken. De app is beschikbaar voor Android in de Google Playstore. En er was meer nieuws: In 2017 komt er eindelijk ook een LibreLink app beschikbaar voor Apple gebruikers.
Roche – Eversense
We hebben er al eerder over geschreven, Roche gaat de Eversense CGM distribueren in Nederland. Marianne van Gool legt uit dat de sensor begin 2017 op de Nederlandse markt komt. Hij wordt vergoed uit het ziekenhuisbudget voor sensoren, volgens dezelfde indicaties als de huidige CGMs van Medtronic en Dexcom. Vervolgens werd Marianne bestookt met vragen van de aanwezigen. De sensor wordt met een incisie van 1 centimeter door een arts ingebracht in de arm. Hechtingen zijn niet nodig, de zender kan de volgende dag erop worden geplaatst met een pleister. De zender communiceert via bluetooth met een app, maar geeft ook trillingen bij een hypo/hyper als je telefoon niet in de buurt is. De zender is niet waterdicht en moet elke dag 15 minuten worden opgeladen, bijvoorbeeld tijdens het douchen. Klik door naar dit filmpje om te zien hoe het precies werkt.
Ascencia – ContourNext One
Annette Sagel geeft ons een introductie van de ContourNext One bloedsuikermeter, die via bluetooth communiceert met een app. De app komt binnenkort beschikbaar in de Nederlandse app stores voor zowel Android als iOs. De bloedsuikermeter is zeer accuraat, met een foutmarge van ± 8,4% (de norm is ±15%). De app werkt met kleuren, waarbij rood te laag is, geel te hoog en groen binnen de zelf gestelde grenzen. Je hebt de mogelijkheid om je waardes te delen met bijvoorbeeld je arts of je partner. Met de app zijn vervolgens herinneringen in te stellen en kunnen er opmerkingen opgeslagen worden bij elke meting. Je kunt foto’s en notities toevoegen om de metingen in hun context te plaatsen. Het voordeel van werken met een app is, dat er continu nieuwe functionaliteiten en verbeteringen aan toegevoegd kunnen worden. Klik voor een sneak peek door naar de Belgische website, want daar is de meter al geïntroduceerd.
ViCentra – Kaleido insulinepomp
Joost van Kordelaar legt uit dat de nieuwe Kaleido insulinepomp 19 gram weegt, doordat het pompmechanisme anders is. De pomp maakt gebruik van pulstechnologie. Door het losse infuus kan de pomp op verschillende manieren worden gedragen, als een conventionele pomp en als patch pomp. Je krijgt twee pompen en je kunt kiezen uit tien verschillende kleuren. Het bedrijf achter de Kaleido heeft momenteel de eerste Nederlandse gebruikers. Daarnaast zijn gesprekken met zorgverzekeringen vergevorderd. De groep gebruikers wordt de komende tijd verder uitgebreid met 30 gebruikers in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk. Vervolgens is Kaleido hopelijk in maart 2017 beschikbaar in Nederland. Kijk voor meer informatie op www.hellokaleido.nl
Mylife Diabetescare – Ypsopump
Mylife heeft een indrukwekkend portfolio met diabetesproducten; pennaalden, lancetten, bloedsuikermeters en natuurlijk de Omnipod. Chantal Clements geeft aan dat voor Ypsomed de keuze voor mensen met diabetes belangrijk is. Daarom lanceert Ypsomed binnenkort de Ypsopump, een kleine conventionele insulinepomp die werkt met iconen. Voor Wereld Diabetes Dag lanceerde ze onderstaand filmpje, waar je al hun producten in actie ziet:
Medtronic – #Hypoheroes
Dianne van Essen van Medtronic geeft eerst een voorproefje van hun nieuwe CGM, de Guardian Mobile. Deze CGM is bedoeld voor mensen die spuiten en werkt met een app. De CGM gaat zes dagen mee en moet twee keer per dag gekalibreerd worden – hetzelfde als de Enlite CGM. Tijdens het Medtronic Diabetes Community Exchange evenement in Barcelona hoorde ééndiabetes vrijwilliger Lisanne daar meer over (lees haar verslag). Op Wereld Diabetes lanceerde Medtronic hun nieuwe campagne en website HypoHeroes. De HypoHeroes streven ernaar om mensen met diabetes te informeren, mondiger te maken en te inspireren. Dit om zo meer te leren over de impact van hypoglycemie en hoe dit onder controle gehouden kan worden voor betere bloedsuikerwaardes. Bezoek de website voor cijfers over hypo’s, maak je HypoHero avatar of nomineer iemand als HypoHero. De campagne wordt gehouden in samenwerking met de Internationale Diabetes Federatie (IDF).
Type 1 Diabetes Bloggerscommunity
Het laatste half uur van de middag is er gesproken over een type 1 diabetes bloggers community. Stichting ééndiabetes is geïnspireerd geraakt door de Duitse DeDoc community en wil naar mogelijkheden kijken om ook in Nederland alle bloggers te verenigen. Samen hebben we een groter bereik, kunnen we elkaar ondersteunen en kunnen we gemeenschappelijke thema’s samen adresseren.
Diabetes Youth Advocates Europe geeft het mooi weer in onderstaand filmpje.
Toen zat het erop… Het eerste ééndiabetes bloggersevent. We houden je via onze website en nieuwsbrief op de hoogte van de verdere ontwikkelingen omtrent de type 1 diabetes bloggers community!