Naar de inhoud springen

Maakt insuline dik?

Met de start van het nieuwe jaar komt een enorme vlaag aan mensen die heeft besloten dat 2017 hét jaar is om eindelijk van die kilo’s af te komen. Als je Type 1 Diabetes hebt is afvallen meestal nog extra ingewikkeld, want hypo’s, instellingen en natuurlijk: insuline. Dat maakt dik. Of niet?

Insuline zorgt ervoor dat de koolhydraten uit voeding worden omgezet in energie. Gebruik je relatief gezien te weinig insuline (bijvoorbeeld bij een slechte instelling) dan plas je de overtollige koolhydraten/suikers uit. Op het moment dat je goed ingesteld bent (en dus een juiste balans hebt tussen insuline en koolhydraten) worden alle koolhydraten omgezet in energie. Die worden dus opgeslagen in plaats van uitgeplast. Dus: meer insuline maakt dik.

Nee. Want die hoeveelheid insuline is afhankelijk van wat je eet. Alles wat je niet eet, daar heb je ook geen insuline voor nodig en alles wat je zonder koolhydraten eet ook niet. Dat is waarom koolhydraatarm eten bij mensen met Type 2 zo vaak wordt aangeraden: betere bloedsuikers en een lagere insulinebehoefte. Daarnaast zijn veel calorierijke tussendoortjes zoals chips, koekjes of drop koolhydraatbommetjes. Als je die laat staan in je dagelijkse voedingspatroon, scheelt dat sowieso al een hoop (nutteloze) calorieën (en insuline).

Je wordt dik van een calorieoverschot. Niet van koolhydraten, insuline, transvetten of wat dan ook. Je valt af door een structureel calorietekort. Of je dat nou creëert door koolhydraatarm te eten, calorieën te tellen, alleen maar zuivel te eten of op een andere manier.

Dus hoe val je nou af met Type 1? Door structureel minder te eten dan dat je verbruikt. Hou eens een week bij wat je eet en kijk waar de meeste winst te behalen is. Schep je standaard twee keer op bij het avondeten? Dan is dat een mooi punt om mee te beginnen. Eet je iedere dag een reep chocola, of een halve zak drop? Lunch je altijd uitgebreid op je werk met saucijzenbroodjes of dingen als tonijn- of eiersalade? Pas die dingen aan. En houd er rekening mee dat beweging alleen meespeelt in het afvalproces als je ook je voeding aanpast. Met alleen bewegen compenseer je dat dagelijkse saucijzenbroodje, die halve zak drop of drie keer in de week pizza (waarschijnlijk) niet.

Lees meer over afvallen en type 1 diabetes