Naar de inhoud springen

‘Suikervrije’ voeding met polyolen

We weten inmiddels allemaal dat ‘suikervrij’ op een verpakking meestal niet ‘koolhydraatvrij’ betekent. Op frisdranken betekent het dit meestal wel, op koekjes, snoep of ontbijtkoek juist weer niet, maar suikervrije kauwgom, waar xylitol in zit, bevat weer geen noemenswaardige koolhydraten. Op verpakkingen van suikervrije drop staat dat de dropjes bijvoorbeeld 95 gram koolhydraten bevatten, ‘waarvan 95 gram uit polyolen’. Wat betekent dat dan weer?

Polyolen zijn niet-intensieve zoetstoffen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aspartaam zijn ze dus niet honderden keren zo zoet als suiker. Polyolen leveren wel minder calorieën dan suiker: gemiddeld zo’n 2,4 kilocalorieën per 100 gram. Suiker levert 4 kilocalorieën per 100 gram. Onder polyolen vallen de volgende zoetstoffen: sorbitol, mannitol, isomalt, polyglycitolstroop, maltitol, lactitol, xylitol en eryhtritol. En nu komt het: voor een aantal polyolen hoef je in theorie geen insuline toe te dienen.

Hoe dat zit? Polyolen worden minder goed verwerkt door je lichaam en daarom komen minder of geen koolhydraten vrij in je lichaam. Xylitol, erythritol en lactitol zouden zorgen voor een minimale stijging van de bloedglucosewaarden. De overige polyolen zorgen wel voor een stijging in de bloedglucosewaarde, maar meestal niet zo sterk als bij suiker.

Het komt erop neer dat voor sommige polyolen geen of minder insuline nodig is. Heb je wel eens netjes gespoten of gebolust voor de hoeveelheid koolhydraten uit zo’n zakje suikervrije drop van Klene? Dikke kans dat je in een hypo terecht bent gekomen, of in ieder geval verder bent gedaald dan je had verwacht. Dat zijn de polyolen die in de dropjes zitten. Kijk dus bij suikervrije producten voortaan iets verder dan de koolhydraten als er staat dat deze uit polyolen komen: bij xylitol, erythritol en lactitol kom je anders namelijk geheid in een hypo terecht.

Kan je die zoetstoffen dan onbeperkt eten? Nee, niet aan te raden: je kan er namelijk wel darmklachten zoals diarree en winderigheid door krijgen. Maar, als je geen zin hebt in een bloedsuikerpiek is het, afhankelijk van de precieze polyolen die erin zitten, wel een handig alternatief.

Bronnen:
https://www.personalbodyplan.com/zoetstoffen-deel-ii-polyolen/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx